در ابتدای کرسی خانم مریم جهان بخش با عنوان استاد داور به تبیین موضوع کرونا پرداختند و بیان داشتند که مساله کرونا از یک مسئله پزشکی، بهداشتی، تبدیل به مسئله ای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و به تعبیری جهانی ترین مسئلة بشریت شد. یکی از حوزه هایی که امروزه مباحث و گفتگوهای بسیاری را برانگیخته است، پیامدهای شیوع کووید 19 بر دین و دینداران است و مباحث مختلفی را ایجاد کرده است. کرونا مزایا و معایبی داراست که تاثیر بسزایی در دین داری افراد مختلف دارد.
خانم فاطمه رادپور در ابتدای مبحث بیان نمودند: با توجه به آیه 155 سوره بقره کرونا در ظاهر یک بیماری بود؛ ولی ملموس ترین اثر کرونا در حوزه مناسک دینی بود. مناسک و آیین های دینی دست کم سه نقش را برای جامعه دینی ایفا می کنند :1-باورها و عواطف را به نحوه نمادین در حرکات اعضا و جوارح بدنی نمودار می کند.2- به مذاهب و فرق مذهبی یکپارچگی و هویت می بخشد3.- امکانی برای برون ریزی احساسات مذهبی و کسب آرامش و نشاط معنوی فراهم می آورد.کرونا در ساحت عقلانی دین این گونه بود که خدای همه دان (عالم مطلق) و خدای همه توان(قادر مطلق) یا نمی داند یا نمی تواند کرونا را بردارد.کرونا در چهار بعد دچار آسیب شد که قابل بررسی است 1- کرونا در ساحت عقلانی دین 2- کرونا در ساحت روانشناسی دین3- کرونا و ساحت مناسک دینی 4- کرونا و ساحت مدیریت دینی .کرونا در ساحت روانشناختی دین : ارتباط مومنین با خدا ارتباطی مبتنی بر اعتماد و امید است شبهه نیست که با منطق پاسخ داده شود درد است و درد نیاز به تسکین و مرهم دارد.کرونا و ساحت مناسک دینی نماز: روزه ، صله رحم، حج تمتع، راه پیمیایی اربعین، حضور در اماکن مقدسه و دیدار علما و غیره از مناسک دینی بود که با وجود کرونا به تعطیلی کشانده شد که تعطیلی این مناسک در بلند مدت به دین آسیب خواهد رساند.سپس خانم آذر صالحی نیا اظهار کردند: بیماری کرونا مثل هر پدیده دیگری در این عالم ، بر عده ای تاثیر مثبت و بر بعضی دیگر تاثیر منفی داشته است.قرآن هم که یکی از بزرگترین نعمت های الهی محسوب می شود ، ولی هم در مقابل آن سود نبردند و استفاده نکردند. این بیماری برای خیلی ها موجب تذکر شد و متوجه شدند حقبقتا انسان نباید خدایی کند و موجودی ضعیف است. کرونا دینداری را تقویت کرد؛ یافت های علمی نشان می دهد ارتباط معناداری بین مصائب و بحران های بشر با تغییر میزان دین و خدا وجود دارد.
در کشور ما اگر چه پدیده کرونا به طور موقت موجب توقف مناسک و شعائر دینی شده است. نظرسنجی ها نشان می دهد که اعتقادات مذهبی مردم در این بحران افزایش یافته است. از سوی دیگر نیز افزایش فعالیت های انسانی و فداکارانه کادر در مان و بهداشت و همدلی و کمک رسانی اقشار مختلف جامعه را شاهد هستیم که خود موید افزایش روحیه دین مدارانه در این گونه رفتارهاست.کرونا می تواند به اصلاح باورهای دینی منجر شود خیلی از افراد دیندار تمام ارتباطشان با دین همان حضور در مراسمات و زیارتگاه ها است.در ادامه خانم رادپور بیان داشتند: در دوران کرونا تاثیرات فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی و واقعی، پررنگتر شد و مردم بالاجبار بدون وجود هیچ پیوست فرهنگی و آموزش رسانه ای که بتواند آنها را از آسیبهای احتمالی فضای مجازی در امان بدارد وارد این فضا شدند و اثرات سوء حضور در این فضا دامن خانواده ها و فرزندانشان را گرفت فضایی که مدیریت و حاکمیتش دست ما نبود. فضای مجازی یک فضای باز و کاملاً بی در و پیکر به خانواده ها آسیب زد به بهانه درس خواندنِ بچه ها، گوشی با فضای مجازی باز و بدون کنترل دست کودکان و نوجوانان افتاد که قبلاً اینگونه نبود. و فضایی که پر از شبهات دشمنان علیه دین و ولایت گذاشته شده است که هیچ پاسخی به این شبهات داده نشده. دروغ و بزرگنمایی خبر های مختلف دین ،یکی دیگر از آسیب های فضای مجازی بود که واقعیت را نشان نداد. این سبک جدید از تربیت که قبلا مسبوق به سابقه نبود آسیب های فراوانی به اعتقادات و باورهای اسلامی زد.خانم صالحی نیا افزودند: مناسک و شعائر از اجزای طبیعی هر دینی و اهمیتشان فی نفسه است و از دین برمی خیزد و برای دین هستند. در عین حال کارکردهای دیگری هم دارند. اجتماعات دینی بر کاردکردهای تعلیمی و آموزشی و تاثیرات هیجانی و عاطفیشان بر روی افراد در تقویت انسجام اجتماعی و تحکیم پیوندهای درونی دینداران هم موثرند.این ها علاوه بر اثرات معنوی حضور در اماکن مقدس و تبطیف روح و آمادگی برقراری ارتباط خالصانه و نزدیک تر با خداوند است.در پایان خانم جهان بخش با اشاره به آثار مثبت و منفی کرونا گفتند: در زندگی بشری همه موضوعات و تحولات بر یکدیگر اثرگذار هستند. در واقع موضوعات و چالش های نوین بشری همچون ویروس کرونا می تواند پوسته و ظواهر سبک زندگی از جمله دینداری را متحول کند، اما در فلسفه و هدف دین و دینداری تغییری ایجاد نمی شود. می توان گفت حتی میزان گرایش به دین و دینداری با توجه به بحران های بشری، لزوم آرام بخشی و تسکین آلام انسان ها، ناکارآمدی مدرنتیه و تکنولوژی در رفع رنج بشری و…. افزایش می یابد.
آخرین نظرات