موضوع:بررسی آثار تربیتی حمد و شکر در آیات و روایات
حمد به معنای ستایشکردن و شکر، قدردانی از نعمتِ منعم است.حمد اختصاص به خداوند دارد ولی شکر عام و فراگیر است. پس از شناخت منعم و شناخت خودِ نعمت، مرحلهی آخر یعنی شکر نعمت است. کمترین حمد و شکرگزاری این است که انسان درک کند تمام نعمات، از سوی خداوند است و بالاترین حمدو شکر، پیبردن به عجز و ناتوانی در قبال ستایش و قدردانی از نعمتها است. شکر خدا گفتن، شکر دیگری نیز میطلبد زیرا انسان باید بداند اگر شکر نعمتی را هم بهجا میآورد خود، توفیقی از جانب خداوند است؛ پس مجدد باید ستایش و شکرگزار خدا باشد که در این صورت حق شکر را ادا کرده است. به طور یقین خداوند به حمد و شکر بندهاش نیاز ندارد، پس ضرورت بحث از این مسأله بدان جهت است که با حمد و شکرگزاری، انسان است که از آثار و فواید آن بهرهمند میشود و عامل تربیت او در زندگی خواهد بود. تحقیق حاضر شامل کلیات و سه فصل می باشد فصل اول بررسی حمد وشکر در آیات،فصل دوم بررسی حمد وشکر در روایات و فصل سوم آثار و فواید حمدوشکرمیباشد. اصلیترین مباحث در موضوع حمدوشکر، نتایج و آثار آن است که در جنبههای مختلف آشکار میشود؛ اما با توجه به تحقیق حاضر از آثار حمد میتوان بهرهمندی از آثار اخلاص از جمله؛ تحصیل مقام توکّل، رفع اندوه و صبر و… و پالایش رذایلی همچون حسد، کبر و بخل را نام برد. همچنین آثار و فواید شکرگزاری در جنبهی دنیوی؛ عزیز و گرامیشدن، طولانیشدن عمر، ایمنی از بلا است. در بعد معنوی؛ کاملشدن ایمان، دوری از محرمات، افزایش رزق. و در حوزهی اجتماع؛ برقراری آرامش و محبت. و از آثار شکر و سپاس در زندگی؛ افزایش و بقاء نعمت، رضایت خداوند و نجات از عذاب الهی است.زاویه دیدمحقق به این مساله با رویکرد درون دینی و با توجه به آیات و روایات می باشد و روش گردآوری آن، توصیفی-کتابخانه ای است.
کلید واژه ها : حمد ، شکر ، آثارتربیتی ، آیات ، روایات.
محقق:ستاره لشگری
استادراهنما:اکرم محمدزادگان
استاد داور:رضا کاظم لو
آخرین نظرات