کارگاه روش پاسخ به شبهات با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن اسلام پور:
le="text-align: justify;">آقای اسلام پور در ابتدا در تعریف شبهه بیان کردند: شبهه آن چیزی است که شبیه حق است و در اهمیت شبهه افزودند که پاسخ به شبهه باعث بیدار کردن امت اسلامی، رشد آنان و روشنگری جامعه می شود. به طور کلی شبهه از طرف دو گروه عرضه میشود: 1- مردم عادی که هدفشان فقط رسیدن به پاسخ است. 2- مغرضین که هدفشان ایجاد شکاف در سطح جامعه است. در ادامه آقای اسلام پور روش های ایجاد شبهه را در اطلاعات ناقص، تناقض در رفتار، گفتار و مشکلات روانی-ذهنی شخص، یادگیری بخشی از یک کل، مصاحبت با افراد مریض و وسواس، استفاده از مغالطات دانستند و روش های پاسخ به شبهات به شکل نقضی، پاسخ های حلی، روش سقراطی و …بیان کردند.
سپس ایشان شبهات موجود در کلیپ افزایش تعداد امامزادگان در ایران را چنین بیان کردند:
در ابتدای امر لازم است بدانیم در این کلیپ، کلکسیونی از شبهات در کنار یکدیگرمطرح شده و با تلفیق مسائل، در صدد، گمراه کردن مخاطب از طریق تأثیر بر ضمیر ناخودآگاه او هستند. در حقیقت سعی شده تا با زیرکی، با استفاده از چند ترفند روانشناسی، مطلب مورد نظر خود را به مخاطب القا کند.
1 -لازم به ذکر است کلیپ همراه با آرم “کلمه” به صورت سبز رنگ از مشخصه های کانالهای وهابیت است.
2 -معرفی کلیپ با نام تبیان: تبیان به معنای روشنگری، نامی آشنا و با بار مثبت معنایی برای مسلمانان است. تبیان یکی از صفات قرآن است. همچنین سایت نام آشنای تبیان نیز موجود است که پاسخگوی بسیاری از مسائل علمی روز است.
3 -استفاده از روش"مغالطۀ مسموم”
یکی از نکاتی که معمولا در مباحث روانشناسی برای اقناع و خلع سلاح مخاطب در جدلها استفاده میشود، روشی است به نام” سرچشمۀ مسموم یا مغالطۀ مسموم".
سپس ایشان ویژگی های شخص پاسخ گو، اهداف شبهه، فلسفه پیدایش شبهه،تحلیل مبانی شبهه کنندگان و … را ارائه کردند.
در پایان به صورت عملی هر یک از شرکت کنندگان شبهه ای انتخاب کرده و روش پاسخ گویی به آن را در کارگاه آموختند.
آخرین نظرات