قواعد مقاله نویسی
تحقیق و پژوهش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به جرات میتوان گفت که همه پبشرفت های علمی صنعتی پژوهشی تکنولوژی و جامعه شناسی بر پایه تحقیق و پژوهش استوار است. اصلی ترین و مهمترین شیوه ارائه نتایج یک مطالعه و تحقیق، تهیه مقاله پژوهشی است و محققی در صحنه تولید وانتشار علمی موفق است که بتواند نتایج پژوهش خود را در مجلات معتبر پژوهشی به چاپ برساند. از آنجا که نوشتن صحیح و مناسب یک مقاله یک رکن اساسی برای چاپ مقالات علمی میباشد، در اینجا سعی شده است که به بررسی روش های صحیح نگارش مقالات پژوهشی پرداخته شود. به طور کلی هر مقاله پژ وهشی شامل اجزای اصلی زیر است:
عناصر مقاله
اجزا و عناصر اصلی مقاله علمی، عبارت اند از:
1 . عنوان؛
2 . چکیده؛
3 . کلید واژه؛
4. مقدمه؛
5 . بدنه؛
6 . نتیجه؛
7 . استناد؛
درپی، نکات اساسی درباره هر یک از این مؤلفهها به اختصار بیان میشود.
عنوان مقاله
1 . هر آغازی، مهم، و آغازیترین عنصر مقاله، عنوان آن است.
2 . عنوان مقاله را صدها و شاید هزاران نفر میخوانند، اما شمار اندکی تصمیم میگیرند مقاله ای را تا پایان بخوانند.
3 . پختگی و شایستگی عنوان، از خبرگی و توان علمی نویسنده حکایت میکند.
4 . عنوان نامناسب ارزش علمی مقاله را از نظرها پنهان میکند.
5 . عنوان را باید ناظر به مسأله تحقیق برگزید. برای نوشتن عنوان مقاله، باید روی پرسش اصلی تحقیق تمرکز کرد تا خواننده اصل مسأله را بداند و برای مطالعه آن تصمیم بگیرد.
6 . عنوان مقاله باید تا آنجا که ممکن است، واژگان کلیدی تحقیق را پوشش دهد.
7 . عناوین عام، کلی و تکراری، مقاله را تنزل میدهد.
8 . عنوان مقاله باید رسا وگیرا باشد؛ بنابراین عنوان مقاله، جای مناسبی برای واژههای نامأنوس نیست.
9 . اختصار در عنوان، یک امتیاز محسوب میشود؛ البته نباید درستی و دقت را فدای اختصار و ایجاز کرد. شمار کلمات عنوان، باید بین سه تا هشت کلمه باشد.
10. در انتخاب عنوان مقاله، میتوان از نظر مشورتی دوستان و استادان مربوط استفاده کرد.
11. عنوان مقاله نباید اعم یا اخص از محتوای مقاله باشد.
12. بهتر است پاسخ مسأله، در عنوان مقاله غایب باشد.
13. کلماتی که نشانه تعصب نویسنده یا باعث بر انگیختن احساسات خواننده است، مناسب عنوان مقاله نیست.
14. در عنوان مقاله، میتوان نخست از (عنوان کاری یا پیشنهادی ) استفاده کرد و پس از تأمل و دقت کافی، در پایان مرحله نگارش، (عنوان نهایی )را برگزید.
چکیده مقاله
1. چکیده، ماکت مقاله است. در چکیده باید با استفاده از کلمات متن مقاله، عصاره مقاله را در کمتر از 200 کلمه پس از مطالعه،آورد.
2. اکثر خوانندگان پس از مطالعه چکیده مقاله، درباره مطالعه کامل مقاله یا ارجاع آن، تصمیم میگیرند. بنابراین چکیده مقاله مانند نمونه جنس برای مشتریان است.
3. چکیده مقاله، به خواننده کمک میکند که اگر نیاز فوری به اصل مقاله ندارد، مجبور به مطالعه آن تا پایان نباشد.
4. اجزای یک چکیده، شامل تصور نویسنده از مسأله، دلیل نوشتن مقاله، بیان مشکلی که در مقاله حل یا موشکافی شده، نظرات گوناگون در این باره، روش حل مسأله، بیان ادله و شواهد نتایج ویافتهها، پیامدها و کاربردهای تحقیق است.
5. چکیده مقاله معمولأ بین 100 تا200 کلمه است و بهتر است درآن، از کلید واژههای مقاله، استفاده شود.
6. بهتر است چکیده بعد از نگارش مقاله نوشته شود؛ اگرچه باید در ابتدای مقاله قرار گیرد و درآن فقط از افعال ماضی استفاده شود.
7. چکیده، غیر از فهرست یا مقدمه است؛ بنابراین، جزئی از محتوای مقاله محسوب نمیشود؛ بلکه یادداشت مستقلی است که به اجمال، همه مطالب تفصیلی مقاله را در بردارد.
8. در چکیده، نباید به مآخذ ارجاع داد و نیز نمیتوان از بیان خطابی، مثال و توضیح مفهومی استفاده کرد.
9. نسبت چکیده با کل مقاله باید نسبت اجمال و تفصیل باشد؛ بنابراین باید بازتاب دقیق محتویات مقاله باشد.
10. برای مهارتیابی در چکیده نویسی، لازم است چکیده مقالات معتبر و مطابق معیارهای روز، مطالعه شود. نیز پس از نوشتن چکیده مقاله، بهتر است دربارهی آن با استادان فن مشورت شود.
کلید واژه
کلید واژه، کلماتی است بر آمده از متن ومرتبط با موضوع اصلی مقاله که خواننده با مطالعه آنها، به محتوای اصلی پژوهش پی میبرد و تصمیم میگیرد که به آن مراجعه کند یا نه. در گزینش کلید واژهها قاعدههای زیر را باید مراعات کرد:
1.کلید واژهها، واژههای مهم و در حکم موضوعات جزئی مقالهاند.
2.کلیدواژهها، پس از چکیده میآیند.
3.کلید واژهها در مقالات علمی، نقش نمایه و فهرست را در کتابها و پایاننامهها دارند.
4.کلیدواژهها، نمایکلی مقاله را در ذهن محقق نشان میدهد؛ بنابراین خواننده نیز با نگاهی به آنها، طرحکلی مقاله را در مییابد.
5. ناتوانی نویسنده در گزینش کلید واژههای مناسب و گویا برای مقالهاش، نشانه آشفتگی طرح جامع و سمت وسوی کلی مقاله است.
6. میانگین واژههای کلیدی یک مقاله، ششکلمه است.
7. انتخاب واژههای درست و گویا، به نمایه سازی استاندارد مقاله در پایگاههای الکترونیکی علمی ـ پژوهشی،کمک فراوانی میکند و از این رهگذر دسترسی خوانندگان و طالبان مقاله به آن، آسانتر و بیشتر میشود.
8.کلید واژه، غیر از مفاهیم و اصطلاحاتی است که پژوهشگر در فرایند مطالعه با آنها برخورد میکند. بسیاری از این مفاهیم، اگرچه بنیانهای نظری مقاله را تشکیل میدهند، موضوعاتکلی یا جزئی مقاله محسوب نمیشود.
9.کلید واژهها باید با واژههای اصلی عنوان و مسأله تحقیق و تا حد امکان با سرفصلهای مقاله تناسب داشته باشد و در مجموع مسائل اصلی مقاله را نشان دهد.
10.واژههای کلیدی، نباید چنان عام و کلی باشند که موضوعات متفرقه را هم پوشش دهند و نیز نبایدآن چنان خاص باشند که توانایی اشاره به موضوعات فرعی مقاله را نداشته باشند.
مقدمه
1. مقدمه، یکی از بخشهای مهم مقاله علمی است که همچون دریچهای خواننده را به دنیای درون مقاله میبرد و در حکم نقشه راه برای خواندن کل مقاله است.
2.گاهی اوقات، مقدمه تنها بخشی از مقاله است که محققان حرفهای و یا پژوهشگران جوان آن را میخوانند.
3. معمولاً داوران مقالات علمی برای رد یا قبول مقالهای، به «مقدمه» و «نتیجه» آن مینگرند؛ از این رو، بهتر است محقق و نویسنده، وقت بیشتری برای نوشتن مقدمه اختصاص دهد و آن را دقیق و مناسب با متن مقاله بنویسد.
4. هدف اساسی یک مقدمه حرفهای در مقاله، پاسخ به پرسشهایی از این قبیل است: این تحقیق چه اهمیتی دارد؟ چه کسانی از آن بهرهمند میشوند؟ چه نیازی به دانستن و حل مسأله داریم؟ چه چیزی را نمیدانیم؟ چه خلأیی در دانش وجود داشته است که انگیزه تحقیق حاضر شده است؟
5.یک مقدمه خوب شامل توضیح در بارة پیشینه تحقیق، ضرورتها، روش، ساختار ، مباحث و منطق حاکم بر فصول تحقیق است.
6. مقدمه نباید بلند و مفصل باشد. بهتر است طول مقدمه، حداکثر دو صفحه یا یک ششم کل مقاله باشد. مقدمه طولانی، خسته کننده است و مقدمه ناقص نیز نارسا و گیج کننده است.
7. بهتر است سیر ارائه مطالب در مقدمه، از عام به خاص باشد؛ یعنی نویسنده باید بکوشد مطالب خود را از جنبههای کلی شروع کرده، رفته رفته به بخشهای تخصصیتر بپردازد تا سرانجام لزوم مطالعه برای تکمیل آنچه تاکنون به واقع پیوسته است، برای خواننده آشکار شود. بدین ترتیب، هدف محقق نیزاز ارائه تحقیق حاضر گفته شده است.
بدنه مقاله
1. بدنه مقاله، قسمت اصلی مقاله است که در آن به سؤالات تحقیق به صورت تفصیلی پاسخ داده میشود.
2. پژوهشگر باید زمانی دست به کار نگارش بدنه مقاله شود که اطمینان یافته است مسأله پژوهش خود را حل کرده یا به آن نزدیک شده است.
3. هر عبارت در متن مقاله شما باید مستند به منابع معتبر و یا مستدل به برهان باشد. عبارتی که نه مستند است و نه مستدل، در بدنه مقاله در حکم «مهمان ناخوانده» است. بنابراین بایسته است که نویسنده در هنگام بازخوانی مقالهاش، عبارتهایی را که در درستی آنها شک دارد، حذف یا اصلاح کند.
4. گرچه مقاله بر خلاف پایان نامه، فهرست مطالب ندارد، دارای عناوین داخلی است. تعیین محورها وعناوین داخلی در بدنه مقاله، ارتباط و انسجام منطقی بین قسمتهای مختلف را تقویت میکند و به متن مقاله وضوح بیشتری میدهد. بدینترتیب خواننده با صرف وقت کمتری، احاطه بیشتری برمحتوای مقاله پیدا میکند.
5. این امر یکی از ملاحظات اخلاقی در نگارش یک مقاله علمی است.
6. برای پاسخ به این پرسش اساسی که ذیل «عنوان مقاله »، باید درباره چه چیزهایی نوشت، نیاز به تعیین عناوین داخلی است. در تعیین عنوانهای داخلی مقاله، میتوان از سؤالات فرعی متناسب با سؤال اصلی پژوهش سود جست. بنابراین پاسخ به هرسؤال فرعی، میتواند ذیل یک عنوان داخلی در مقاله درج شود
7. در صورت نیاز میتوان عنوانهای داخلیه را به موضوعات عناوین جزئیتری تقسیم کرد. این روش تا رسیدن به سؤال سادهایکه پاسخ به آن تنها به چند پاراگراف نیاز دارد، قابل پیگیری است. روشن بودن منطق حاکم بر ساختار مقاله،کمک بسیاری به تیترسازی و عنوانیابی میکند.
8 . حجم هر مقاله، بسته به دادهها و اطلاعاتی است که در فرایند تحقیق به دست آمده است. نیز باید به ظرفیت محل نشر (مجله، مجموعه مقالات و…) و سقفیکه سفارش دهنده تعیین میکند، توجه داشت.
9. بهترین مقاله، نوشتاری است که با کمترین کلمات، بیشترین محتوای علمی را تولید میکند و به حل مسألهای توفیق مییابد. بنابراین از تکرار یا درج مطالبی که ارتباط آن با موضوع مقاله سست است، باید خودداری کرد.
10. جملههای ساده، گویا و صحیح، از ضروریات یک متن علمی است. اگر یک یا چند جمله از متن مقالهای، به لحاظ دستوری یا علمی استوار نباشد، تأثیر ناخوشایندی بر مخاطب و اعتماد او میگذارد، و کل مقاله را زیر سؤال میبرد.
11. مهارت در جمله سازی و عبارت پردازی، برای تولید یک مقاله علمیکافی نیست؛ زیرا باید چینش صحیح جملات و ترکیب آنها را با یکدیگر نیز آموخت. گام نخست در این راستا، نوشتن پاراگرافهای استاندارد است. علاوه براین، برای ارزیابی پیشنویس مقاله، مناسبترین راه، کنترل همین واحدهای متن، یعنی پاراگراف است.
12. پاراگراف، بخش کوتاهی از یک متن است که درباره یک موضوع جزئی است. هر پاراگراف، با یک جمله اصلی شروع میشود. این جمله باید حاوی ایدة اصلی پاراگراف باشد. در ادامه، این موضوع اصلی با تعدادی جملههای توضیحی بسط مییابد. در هر پاراگراف هر جمله باید ادامة منطقی وطبیعی جمله یا جملههای قبلی باشد. نیز هر پاراگراف، باید از استقلال نسبی برخوردار باشد؛ به گونهایکه مانند یک یادداشت کوچک باشد.
13. حجم قطعی ومشخص برای شمارکلمات یک پاراگراف، وجود ندارد، اما بهتر است شمار کلمات هر پاراگراف، زیر 150 کلمه باشد.
14. افزون بر استدلالها و تأملات محقق، لازم است هر مقالهای با مجموعهای ازآثارمرتبط با موضوع خود در ارتباط باشد. برای این پیوند معمولاً از دو طریق استفاده میشود: نقل قول مستقیم و غیر مستقیم (بازنویسی و تلخیص). در نقلقولها اعم از مستقیم وغیر مستقیم ـ لازم است اصول استناد و ارجاع علمی مراعات گردد. استفاده از منابع معتبر و متون دست اول، از مهمترین اصول استناد است.
15. ارجاعات محقق در مقاله نباید به قدری باشدکهتحلیل پدیدآورنده مقاله راکم رنگ کند. به سخندیگر، در ارجاعات وگفت آوردها باید به حداقل بسنده کرد.
16. اشاره به نظریات رقیب درحل مسأله، نقد مستند ومستدل آنها، بیان نظریه برگزیده ودفاع ازآن، عمدهترین مباحث بدنه یک مقاله است. بنابراین باید از هرگونه بحث مفصل درتحلیل پیشفرضها، مبانی و مباحث مقدماتی و ذکر مدرک و اطلاعی که با موضوع و مسأله مقاله، ارتباط مستقیم و ضروری ندارد، پرهیزکرد. یادداشتهای متضمن مباحث فرعی و پراکنده را میتوان در پاورقیآورد.
17. در ارزیابی مقالات، معمولاً به اعتبارعلمی منابع وکفایت ادله وصحت نتایج، توجه ویژهای میشود. از این رو، لازم است در این دو زمینه، بیشاز زمینههای دیگر سرمایه گذاریکرد.
نتیجه
1. حاصل پژوهش، بدون بیان ادله وشواهد، در بخش نتیجه بیان میشود.
2. نتیجه برخلاف چکیده متضمن تعریف و بیان مسأله، ضرورت تحقیق، ذکر ادله دیدگاههای رقیب نیست.
3. نتیجه مقاله پژوهشی، تا حد امکان نشان میدهدکه مقاله حاضر چه نوآوریهایی در خود داشته و چه مشکلی را حل کرده است.
4. مقاله،گزارش مستند و مستدل از تحقیق است که به تفصیل بیان میشود؛ اما نتیجه مقاله،گزارش نتایج تحقیق، بدون استدلال، استناد وارجاع است.
5. امانت داری و صداقت دو اصل مهم در نگارش نتیجه است. بنابراین باید به آنچه در مقاله آمده است، قناعت ورزید و از طرح هرگونه ادعاییکه درمتن مقاله، دربارهآن سخن نرفته است، خودداریکرد.
6. نتیجه مقاله، در حقیقت پاسخ به سؤالاتی است که در مقدمه پژوهش طرح شده است. این نتایج، یافتههای مستدل و مستندیاستکه درمتن مقاله، مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است.
استناد
1. اعتبار علمی مقاله، به مستند یا مستدل بودن مباحث آن است. استدلال متقن و استناد معتبر، ملاک سنجش علمی مقالات است.
2. ارائه فهرست کاملی از مراجع مقاله، (منابع / کتاب نامه) در پایان مقاله، از این رو اهمیت دارد که امکان بررسی صحت وسقم محتوای یک نوشتارعلمی و اعتبار آن را فراهم میکند.
3 . ذکرمراجع مورد استفاده در متن مقاله، لازمه رعایت امانتداری و اخلاق در نگارش علمی است.
4 . سبکهای استناد، متنوع است ودر عین حال شیوه مرجع نگاری در مقاله،کتاب و سایرانواع مراجع متفاوت است. با توجه به جزئیات فراوان، شاید مرجع نگاری دشوار به نظر برسد؛ اما باید توجه داشت که در استناد دهی «لازم نیست چیزی را حفظ کنید »؛کافی است که اصول آن را بدانید و سپس با توجه به راهنمای نویسندگان مجله یا جشنواره علمی، مراجع مقاله را تنظیم کنید.
5 . ارجاع در پایان مقاله، ارجاع در پاورقی، و ارجاع در متن، سه شیوة عمدة استناد است. شیوه اخیر به علت سهولت سرعت، ایجاد تمرکز ذهنی برای خواننده و رواج جهانی، بر دو شیوة قبلی برتری دارد.
6. شیوه ارجاع درون متنی، بدینگونه است: نام صاحب اثر، تاریخ انتشار اثر و شمارة جلد و صفحه؛ مثلا : (آخوند خراسانی، 1412،ج1، ص150). بنابراین در ارجاع درون متنی، نام اثر ذکر نمیشود.
7. مشخصات کتاب شناختی منابع تحقیق (کتاب نامه )در پایان مقاله میآید. در تهیه کتاب نامه، شیوههای مختلفی وجود دارد. مناسبترین شیوه، هماهنگترین روش با روش ارجاع نویسی در بدنه اصلی مقاله است؛ مثلاً: آخوند خراسانی، محمدکاظم،کفایه الاصول، قم: مؤسسه آل البیت لاحیاءالتراث، چاپ سوم، 1412 هـ.ق.
8. در ارجاعات و نقل قولها نباید افراط کرد؛ زیرا افراط در ارجاع و نقل قول، مقاله را به مجموعهای از یادداشتها و تحلیلهای دیگران تبدیل میکند و از ارزش علمی آن میکاهد.
آخرین نظرات