در ابتدا خانم فیروزی در رابطه با پیشینه آرایش چنین بیان کردند که : انسان ها از ابتدا به زیبایی و اینکه از دید دیگران مورد پسند واقع شوند اهمیت می دادند واین موجب بالا بردن اعتماد به نفس در آنها می شد وقتی به تاریخچه استفاده از وسایل آرایشی نگاه کنیم به زمان مصر باستان برمی گردد که در آن زمان ازوسایل بسیار ساده استفاده می شده ،در میان اروپاییان نیز از زمان رنسانس اینگونه بوده است ، در ایران نیز حدود 60 الی 70 سال پیش وسایل آرایشی وارد شده واز 10 سال پیش مصرف آن چند برابر شده است.
در ادامه ایشان درباره اهمیت و ضرورت این بحث افزودند: اگر این زیبایی مهار نشود و به افراط کشیده شود آسیب های زیادی از جهت اقتصادی تربیتی و عقیدتی به انسان ها وارد می شود و همین مسئله باعث می شود که این موضوع مورد بحث قرار بگیرد زیرا عدم پرداختن به این مسئله موجب می شود مردم با تکالیفشان آشنا نشوند و حکم شرعی در آن زمینه را ندانند و اعمال عبادی آنها از بین برود پس روشنگری در این زمینه موجب می شود تا دیگران را روشن سازیم. این بحث چندین جنبه دارد یک بحث آن فقهی می باشد چون مباحث مربوط به فقه و احکام را دنبال می کنیم بحث دوم اخلاقی می باشد چون مباحث اخلاقیه مربوط به طهارت و مسائل عبادی را در پی دارد و بحث بعدی تربیتی می باشد زیرا در فقه مطرح می شوند و فقها در این زمینه نظر می دهند لازمه پوشاندن مصادیق زیبا کردن بدن و… که در مسائل تربیتی مورد توجه قرار میگیرد.
وقتی که به سراغ احکام پژوهی در مسائل نوپدید آرایشی می رویم در واقع می خواهیم بدانیم که حکم شرعی در آن باره چیست در ابتدا باید موضوع شناخته شود و در ادامه باید پژوهش در این زمینه صورت بگیرد گه چه اتفاقی افتاده که مرجع تقلید نظر مربوطه را داده است که در اینجا چند چیز مورد توجه مراجع است اول اینکه مسئله زیبایی ضرورت دارد یا نه که در این زمینه اکثر فقها گفته اند اگر ضرورت ایجاب کند اشکالی ندارد و سه شرط گذاشته اند اول اینکه ضرورت داشته باشد دوم اینکه برای بدن ضرر نداشته باشد و سوم اینکه موجب ارتگاب گناه نشود ، گاهی اوقات انجام یک کار زیبایی باعث میشود که دیگر نتوانید عمل عبادی انجام دهید ممکن است به عنوان مانع برای وضو و غسل باشد
آخرین نظرات