استاد نعمتی در این نشست بیان کردند که عصمت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) با آیات و روایات زیادی قابل اثبات است وی به دو مورد از این آیات اشاره نمودند:
در ابتدا آیه تطهیر” إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً “را مورد نقد قرار داده و شان نزول آیه را از زبان ام السلمه و عایشه همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله ) بیان کردند.
از دیدگاه اهل لغت، اهل بیت شامل زنان نمی شود؛ زیرا زنان بعد از طلاق به خانه پدری شان بر می گردند حاجز و آقای فراهیدی به این مطلب تصریح نموده اند .
انما در این آیه دلالت بر حصر دارد.
صواعق المحرقة فی الردّ علی اهل البدع و الزندقة نوشته ابن حجر هیتمی بیان می کند که این آیه منحصر در اهل بیت پیامببر است.
آيه تطهير، عصمت اهل بيت پيامبر را ثابت مىكند و سيره عملى آنان، گواه عصمت ايشان نيز بود؛ امّا همسران پيامبر، از مقام عصمت برخوردار نيستند؛
از آیات دیگر قرآن، مىتوان به شناخت اهل بيت در قرآن پى برد. مفسران شيعه و سنى در تفسير آيه مباهله، يعنى آيه” فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ” اتفاق دارند كه منظور از «ابنائنا»، حسن و حسين (علیهما السلام)، و مقصود از «نسائنا»، فاطمه زهرا (علیها السلام) و هدف از «انفسنا»، اميرمؤمنان (علیه السلام) است و دايره اهل بيت، در اين افراد خاص و معين، تعريف مىشود و سخنى از همسران نيست و اراده و خواست خدا در زدودن آلودگى و پاك قرار دادن اهل بيت، آيه، بر عصمت اهل بيت دلالت مىكند.
آخرین نظرات