در ابتدا خانم کلثوم مرادی درباره اهمیت پژوهش، حدیثی را از امیر المومنین، علی (علیه السلام) مطرح ساختند که تلاش بدون پژوهش هیچ ثمره ای نخواهد داشت، سپس تعریفی ازپژوهش ارائه دادند:پژوهش در حقیقت به مجموعه فعالیت های بدیع، خلاق، نوآورانه، نظام یافته و برنامه ریزی شده گفته می شود که باعث بهبود در زندگی می شود.وی بیان کرد؛ اولین درخواست جامعه از طلاب، پاسخگویی به شبهات و سوالات دینی است و این امر بدون پژوهش میسر نخواهد شد. درادامه ایشان به چند راه کار تقویت پژوهشی اشاره نمودند؛ از جمله این که مرکز مدیریت دروس را به شکل پژوهشی تدوین نمایند، از اساتید پژوهشی توانا و خبره استان و مرکز برای مدارس شهرستان ها استفاده گردد، در اجرای جشنواره ها طلاب هر مدرسه در ابتدا با خود طلاب مدرسه سنجیده شوند و با طلاب استان و مرکز سنجیده نشوند که این امر با همکاری پژوهش استان و مرکز قابل دسترسی است.در سطح مدرسه نیز دروس به شکل پژوهشی تدریس شود، بین طلاب و معاون پژوهش ارتباط صمیمی برقرار گردد تا طلاب بدون سختی با معاون ارتباط برقرار کنند و…
خانم طاهره چگینی در اهمیت پژوهش به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کردند: عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیت های حوزه باید مد نظر قرار بگیرد. از موازی کاری پژوهشی پرهیز شود؛ زیرا همیشه به تحقیق نیازمندیم؛ پس نباید وقت را هدر داد و کارهای تکراری را دوباره انجام داد.ایشان به چند راه حل نیز اشاره نمودند از جمله؛ اینکه خودباوری طلاب بالا برده شود، طلاب از فعالیت های پژوهشی اساتید آگاه شوند و فضای رقابتی بین طلاب ایجاد شود، برای طلاب پرونده های پژوهشی تهیه شود که همین امر موجب انگیزه و تشویق می شود که به عنوان رزومه شغلی هم مورد استفاده قرار می گیرد، از مشاوران پژوهشی خبره و دلسوز استفاده شود، تشکیل گروه های پژوهشی و…
آخرین نظرات